Zon, zee, strand, reizen en eten!! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Marlies Falke - WaarBenJij.nu Zon, zee, strand, reizen en eten!! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Marlies Falke - WaarBenJij.nu

Zon, zee, strand, reizen en eten!!

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Marlies

15 December 2008 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Vorige week zijn we begonnen met het Cleaning Program. Van de 13 kinderen waarmee we begonnen, blijven er elke keer 12 kinderen komen. Het is nog steeds moeilijk om echt met die kinderen te communiceren, maar je begrijpt elkaar wel op een of andere manier. Alle kindjes zijn zo lief en leuk en echt bereid om te werken. Vorige week woensdag was het klote weer hier en heeft het de hele dag geregend, dus toen hebben we het Activity Centre schoon gemaakt. Je moet je voorstellen een zaaltje met gescheurd zijl op de grond, heel veel zand en troep, alles voelt vies aan en ligt onder het stof. Met alle kinderen hebben we de vloer geschrobt, het whiteboard schoongemaakt die onder de permanente stift zat, alle tafels en stoelen geboend en flink opgeruimd. Uiteindelijk rook het weer helemaal naar lavendel :P

Donderdagavond waren we uitgenodigd om bij ons Afdelingshoofd van Humanitarian Management te gaan eten. In de eerste week dat we in Zuid Afrika waren, heeft hij ons al gezegd dat zijn vrouw voor ons Potjekos zou koken. Donderdag was het dus zover. Voordat we naar zijn huis gingen, hebben we nog een drankje gedronken in een van de bars in de townships. Een bar ziet er daar heel anders uit dan in Nederland, logisch! Het zit in een container, je hebt plastic stoeltjes, je betaald borg voor je glas, er lopen kleine kinderen rond en er worden halve schapenkoppen verkocht om te eten. Een flesje bier van 750ml kostte R8,90.. dat is ongeveer €0,80. Die schapenkoppen hebben we gelukkig nog niet gegeten, het rook wel lekker, maar het zag er niet smakelijk uit. De koppen worden gekookt en gegaard boven een vuur. Daarna worden de tongen eruit gesneden en worden die als eerste verkocht, het is een delicatesse schijnt! Dan wordt het hoofd in 2-en gehakt en kan je je schaapje zo opeten. Alles inclusief, geen probleem.. ogen, oren, neus, tanden! Het werd ons afgeraden om het te eten, want hier in de townships worden ze blijkbaar niet goed bereid.
Daarna zijn we nog ee kijkje wezen nemen bij het kantoor van de NeMaTo rowingclub. Een heel klein huisje met 2 kamers, 1 kamer is waar de coach woont en in de andere kamer staan twee computers met internet. Het is de enige plek in de toenship waar ze internet hebben. De coach van de rowingclub komt uit Nederland en is 6 jaar geleden naar Zuid Afrika gekomen. Volgende maand krijgt hij de Zuid Afrikaanse nationaliteit. Hij is waarschijnlijk de enige blanke in de township, maar hij zegt zelf dat hij in de township veilig is en ergens anders 's avonds op straat niet. Hij is "een van hun" geworden zegt hij zelf.
Uiteindelijk gelukkig naar het huis van Alroy (afdelingshoofd) gegaan, ik moest zo nodig plassen en op zo'n hokje in de township... nee laat maar!
Achter het huis lag een golfplaat met kolen en stenen. Er stonden twee zwarte pannen (van die heksenpannen) lekker te fikken op de kolen. In de ene pan zat vers gebakken brood en in de andere Potjekos. Potjekos is heel veel vlees in een pas, zodat het helemaal gaar is en daarna worden er hele aardappelen en groentes bij gedaan. Dit werd heerlijk geserveerd met rijst en rode bietjes(!!). Het smaakte super goed en het was een erg gezellige avond!

Vrijdag hadden we ingepland om het strand schoon te maken. Die donderdag hebben we eerst even gekeken of er eigenlijk wel veel troep lag op het strand, maar dat lag er dus niet. Elke dag wordt het strand schoongemaakt. Maar een strand verderop bleek wel onder het zeewier te liggen, dus het plan was om daar schoon te maken. Vrijdag ochtend hebben we met 2 busjes alle kinderen opgehaald vanaf het Activity Centre en zijn we naar Kelly's Beach gereden. Bepakt en bezakt met vuilniszakken en handschoenen liepen we naar een plek waar we konden beginnen. Maar eerst moesten we even de oceaan aanraken, nou daar zijn we uiteindelijk niet meer mee gestopt en binnen 10 minuten waren alle kinderen zeiknat, inclusief alle kleren. Ze vonden het geweldig en toen er een jetski voorbij kwam keken ze hun ogen uit. Uiteindelijk hebben we alle kleren laten drogen in de zon en gingen we spelletjes doen met de ballen die we hadden meegenomen. Toen we weer terug liepen, moesten we wachten op het busje die ons weer kwam ophalen. En terwijl we aan het wachten waren kwam er een hele grote groep dolfijnen langs zwemmen. De jetski ging richting de dolfijnen en maakte zulke golven dat de dolfijnen door de golven gingen springen. Echt super om te zien en die kinderen waren echt helemaal gelukkig!! De lunch hebben we op EISS gedaan en zoals gewoonlijk aten die kinderen zich helemaal vol.
Na die ochtend zei onze begeleidster ook dat het best zou kunnen dat sommige kinderen nog nooit op het strand zijn geweest.

's Avonds zijn we met z'n zessen uit eten geweest bij Highlander. Dit is een pub, maar heeft ook een "luxe" restaurant. Daar hadden we dus gereserveerd en het zag er allemaal super uit. Nou dan is het natuurlijk ook tijd voor een wijntje, kreeg ik die wijnkaart in m'n handen gedrukt. Ik zag wel een lekker wijntje op de kaart staan, er stond mooi bijgeschreven dat de afdronk een klein beetje banaan en vruchtjes had. Prima dacht ik. Komt de serveerster terug, VOL een fles champagne!! Is het ook weer duidelijk dat ik van Bubbels houd ;)
Het was ook erg vervelend toen de serveerster per ongeluk de fles omstote en dat we gratis een nieuwe kregen.. En nog vervelender was de rekening, omgerekent zo'n 16 euro haha..
Na het etentje zijn we nog heel even naar Snorts gegaan, een vrijdagavond is geen vrijdagavond zonder Snorts!!

Zaterdagochtend vroeg heb ik samen met Justin onze huur auto opgehaald. Samen met Liesbeth en Justin zouden we een weekend naar Hogsback gaan. Dit is een plaatsje meer het binnenland in en ligt in een mooie omgeving. Ze zeggen dat hier de inspiratie is opgedaan voor The Lord of the Rings.
Nou de weg er naar toe was echt prachtig. Alleen maar heuvels en bochtjes en af en toe een schaap of geit die je moet ontwijken. En elke keer een super mooi uitzicht! We zijn tussendoor nog even gestopt in Grahamstown, dat is een plaatsje zo'n 30km van PA vandaan. Een uurtje was leuk voor even een drankje en wat shoppen.
In Hogsback sliepen we in een hostel: Away with the Fairies. Eerst kregen we een rondleiding waar alles was te vinden. Direct een mooi uitzicht over de drie bergen die op een varkensrug schijnen te lijken (Hogsback). Ons hutje was ook prima in orde, het leek erop dat we er een hadden voor ons 3-en.
Nadat we alles hadden ingericht zijn we direct maar gaan hiken. Bergschoenen aan, want ja je wil wel grip hebben in die modder en op de stenen. Gelukkig lag ik na 100 meter alweer op de grond. We hebben zo'n 3 uur gehiked, waarin we drie watervallen hebben gezien, twee kleine en een grote. Het was echt wel mooi om daar te lopen, heel anders dan in Nederland in een bos. Hier heb je echt rare kronkelplantjes en nou ja het ziet er wel een beetje zo uit als in Lord of the Rings. Toen we uiteindelijk uit het bos waren moesten we nog een stuk over de weg lopen, terug naar het hostel. We vroegen een vrouw die we tegen kwamen hoe ver het was.. 100 meter zei ze... Niet dus!! Onderweg stopte er nog een fijne BMW, die vroeg: "Are you alright?".. Ik zei: "Yes, we're just looking how far it is".
Toen reed die vrouw door, werden Justin en Liesbeth vet kwaad.. bleek ze dus gezegd te hebben: "Do you need a right?" Nou uiteindelijk heb ik een vette pick-up aangehouden en zijn we achterin gesprongen en die heeft ons weer naar het Hostel gebracht. We zijn direct uiteten gegaan en hebben een heerlijke pizza gegeten, met uitzicht op dikke koeien met horens. Toen we weer bij het hostel waren zagen we dat de auto een lekke band had, mooi klote dus, want dat is het enige waar je je niet voor kan verzekeren bij het verhuur bedrijf. De volgende ochtend de band vervangen en alle banden maar wat beter opgepompt.
's Middags lekker vlot doorgereden, want we hadden alweer een eetafspraak staan voor die avond.

De huisbaas en zijn vrouw, waar de jongens wonen, hadden ons allemaal uitgenodigd om bij hun te komen braaien. Nou hebben we hier in Zuid Afrika al wat braaien gehad, maar deze smaakte wel heel erg goed. Lekker wat mais en kippevleugeltjes vooraf en daarna beginnen aan de grote stukken kip en de worsten. Die avond vroeg op bed gegaan, want ik was gesloopt van het auto rijden, het slechte slapen en de volgende ochtend moesten we weer vroeg beginnen.

Vandaag stonden we weer om 9uur paraat bij het Activity Centre. Alle 12 kinderen waren er ook weer en ze kregen hun schone t-shirts weer terug, want die zaten onder het zeewater en het zand van vrijdag. Vandaag hebben we weer veel troep van de straten gehaald. Wat kan het daar stinken en wat erg wat er allemaal daar op straat ligt waar mensen wonen. Geen wonder dat de EHBO koffer is gebruikt vandaag. Het glas ligt overal!
Vanmiddag zijn we weer naar het auto verhuurbedrijf gegaan om te vragen hoeveel die band kostte (we waren bang dat het een flink bedrag was), gelukkig was de band niet helemaal naar de filistijnen en kostte het maar R25, dat is zo'n €2.

We hebben ook direct een auto gehuurd voor de volgende twee weken, want dan gaan wij op vakantie! We beginnen vrijdag in Plettenbergbay, daarna naar Knysna, Mosselbay, Struisbaai, Hermanus, Stellenbosch (voor 3 dagen) en dan Kaapstad!

Het gaat dus nog even duren voordat er weer een nieuw verhaal komt. We komen 4 januari weer terug in PA!

Iedereen fijne feestdagen en een gelukkig 2009.. ik zal aan jullie denken als ik op het strand lig :D

Liefs Marlies

• 15 December 2008 - 18:53

Diel:

Wat maak jij toch een hoop mee:-D Als je terug komt moet je je verhalen bundelen, wordt vast een dikke bestseller;-)

Alvast een hele fijne vakantie and a good/save trip my friend, take care!!!!

(K)(L) Diel

P.s: Weet je de naam nog van die heeeerlijke wijn (met als afdronk een klein beetje banaan en vruchtjes:-D) Het water liep me namelijk in de mond....zucht ;-)

X x x x

• 15 December 2008 - 19:18

Petrie:

Hee Marlies!

echt zo bijzonder om je foto's en je verhalen te zien/lezen! Wat een andere wered joh! Kan me trouwens voorstellen dat je niet zo'n halve schaapskop hoefde...blech (ik hoop maar dat ik hier niemand mee beledig) Jij natuurlijk ook een heeeeeele fijne kerst en jaarwisseling; is vast heel bijzonder om het zo ver van huis te vieren!

een klingelende kerstkus vanuit het hoge noorden, Petrie

• 15 December 2008 - 19:56

Daniël:

Heey Marokko Marlies!

Wat een verhaal weer, je hebt het kennelijk nog steeds niet naar je zin. Gelukkig hoef je nog maar anderhalve maand :). Even over de foto met titel "De bergen van Hogsback", waar komt in godsnaam dat kinderarmpje vandaan?????? :| En wat heb je voor die pick-uptruckbestuurder moeten doen? Gedraag jij je wel netjes meisje? ;)

Wat goed van je dat je een band kunt vervangen. Ik had ook eigenlijk niets anders van je verwacht... Want jij kan toch alles?

Ik wil je enorm veel plezier wensen op je vakantie, laat wat leuke berichten in Kaapstad ergens me achter. Geef me dan wat hints en dan ga ik ze zoeken als ik er ben ;)

Fijne kerst en een enorm gelukkig 2009. Ik spreek je snel weer :D

x Daniël

• 15 December 2008 - 20:43

Chucky:

Hier, kutkind ;) Tof verhaal. Ben benieuwd naar de rest van de foto's. Heeeele fijne vakantie! Geniet ervan en doe veel leuke dingen net als je tot nu toe hebt gedaan! Fijne kerst en een super gelukkig, gezond en feestelijk 2009!!!

Dikke kus

• 15 December 2008 - 23:32

Esmé:

Haa die Merluzo!
    Wat een tof verhaal weer. Het hele verhaal over varkens had wat mij betreft wel achterwege mogen blijven maar goed :)
    Echt supertof dat je gewoon dolfijnen hebt gezien! En die foto's ... zon! Wat moet dat heerlijk zijn haha.
    Héél veel plezier op vakantie voor nu, en alvast een gelukkig nieuwjaar dan maar..maar ik denk dat ik je misschien wel weer even op msn spreek, zou wel gezellig zijn!
    Xx

• 15 December 2008 - 23:37

Moeders:

weer een heel verhaal, leuk hoor al die dingen die jullie doen en zien. het talentalent heb je typisch van je moeder....
    de foto's zijn ook mooi, stralende kinderkoppies.
    nog ff een paar dagen aan het werk en dan vakantie, ik gok erop dat we alkaar vvor vrijdag 's morgens nog kunne spreken, zou wel fijn zijn. kusssssssssssss

• 16 December 2008 - 08:58

Jus:

Hey lies! Klinkt wederom goed :P Heel veel plezier ''op vakantie'' :D XXX

• 16 December 2008 - 11:20

Stefke:

Leuk verhaal weer chick:D, je komt straks echt als herboren terug denk:)
    Meisje hele fijne kerstdagen en een geweldige jaarwisseling
    Liefs Stephanie

• 17 December 2008 - 19:19

Mliesjuh:

heej chick,

Leuk verhaaltje weer en fijn om weer opde hoogte te zijn!! Ik wou je alvast een hele fijne vakantie wensen en goede feestdagen!! Drinkse maar lekker weg die bubbels haha! xx ly!

p.s je hebt ook al een mooi kleurtje!! kun je niet wat zon onze kant opsturen?! tis hier erg koud namelijk!!!

• 17 December 2008 - 21:06

Marleneke:

Chickie!!

Superleuk om weer te lezen wat je allemaal beleefd daar! Geweldig dat jullie de zee in zijn gedoken...groot gelijk!
    Leuk om steeds je foto's bij je verhaal te zien. Zo krijgen wij hier in het KOUDE Nederland ook een beetje zicht op al je belevenissen!
    Trouwens...je bent bruin! WOW! Vet goed man! ;)
    Geniet lekker van je vakantie! Ben ontzettend benieuwd naar je verhalen!
    Kerst en oud en nieuw in da sun...hmm dat worden dagen om nooit meer te vergeten!
    Alvast fijne feestdagen!

Dikke x Marleen

• 18 December 2008 - 17:43

Ilana:

Het was alweer een tijdje geleden dat ik je belevenissen had gelezen. Dus ik was even bezig om alles wat je meemaakt door te nemen en dat is niet mis. Wauw! en wat blijf ik jaloers op je.
    Heb je trouwens(een van mijn favorieten gehad)`milipap`. Echt zuid-afrikaans, eet je met je handen, een soort pap dus, heerlijk! Vaak ook bij de braai.

Nou een super vakantie gewenst, maar dat gaat zondermeer lukken. Heel veel plezier en hele fijne feestdagen.

Groeten Ilana
    Paul, Lea en Daan

• 19 December 2008 - 11:42

Linda:

Hele fijne dagen daar in het warme Afrika en een gelukkig 2009!

• 19 December 2008 - 18:45

K!M:

Hey Marlies!

Tof om te lezen wat je allemaal meemaakt! Geniet ervan!
    Alvast fijne feestdagen en een knallend nieuw jaar!
    x

• 22 December 2008 - 16:08

Marieke:

Haaa die Marlies!
    Zo te lezen heb je genoeg te doen daar, en heb je het erg naar je zin. Je foto's zijn ook echt leuk!
    Geniet even lekker van de vakantie die je hebt - drink nog maar genoeg van die fruitige wijntjes - je verdient het!
    Fijne feestdagen, en ik volg je!
    X Marieke ( ook de groetjes van Roy ;))

• 23 December 2008 - 22:34

Lies:

Hey meis!

Woow wat vet, zijn jullie ook naar Hogsback geweest? Wist ik helemaal niet, maar wij zijn daar ook geweest! Echt super mooi he! Heb je de beruchte boom nog gezien waar wij dus langs zijn gelopen i.p.v erover heen? ;) haha

Leuk geworden met die shirtjes!

Fijne vakantie! Geniet ervan!

Kusjes xx